W ramach działań założono działania sprzyjające wzbudzeniu zainteresowania aktywnościami podejmowanymi w wieku senioralnym oraz przyczyniających się do zmiany stereotypowych wyobrażeń na temat starości w świadomości społecznej.

logo CREO

STARszaki - co kryje się za tym hasłem?

Nazwa kampanii społecznej CREO ma przyciągnąć uwagę i zaskoczyć odbiorców. Poprzez wyróżnienie czterech pierwszych liter nawiązaliśmy do słowa STAR (ang. star, czyli gwiazda) by pokreślić wyjątkowość osób w wieku senioralnym. W kampanii wzięło udział 7 seniorów i seniorek, którzy zostali Ambasadorami i Ambasadorkami kampanii. Nasze gwiazdy i pokazują odbiorcom, że w wieku senioralnym można być aktywnym i spełniać się życiowo.

Seniorka robiąca sobie zdjęcie "selfie" aparatem starszej generacji

STEFANIA „Do mnie starość jeszcze nie przyszła. Ja mam dopiero 72 lata!”

Seniorka pozująca z lornetką

Ambasadorka MARIA S. „Takie mam szalone czasem pomysły. Łamię stereotypy, konwenanse. Czasem mnie za to krytykują, ale ja się tym nie przejmuję.”

Pytania od dzieciaków - jak poradzili sobie nasi Ambasadorzy i Ambasadorki??

Scenariusz filmu edukacyjnego zaprojektowaliśmy w ciekawej formie wywiadu między dziećmi, a seniorami. Ambasadorzy i Ambasadorki odpowiadali na następujące pytania:

  1. Jakie są Twoje pasje, hobby?
  2. Czy nudzisz się cały dzień? Jeśli nie to co robisz?
  3. Co lubisz w młodych ludziach/u młodzieży?
  4. Czy spełniłeś/łaś kiedyś jakieś swoje marzenie? Co to było?
  5. W byciu seniorem/seniorką najbardziej lubię …?
  6. Gdybyś był superbohaterem/superbohaterką, jakie by były Twoje supermoce? Jak byś się nazywał/a?
  7. Jak udało Ci się przeżyć młodość bez Internetu i smartfona?
  8. Kiedy zaczyna się starość?

Jesteście ciekawi jak sobie poradzili: Maria, Gizela, Stefania, Maria, Jan, Zygmunt i Julisz? :)

CREO – kampania społeczna ważnym elementem edukacji

Aby wzmocnić siłę przekazu w młodszej grupie odbiorców włączyliśmy w projekt 7 szkół z Wielkopolski:

  1. Szkoła Podstawowa w Racocie
  2. Szkoła Podstawowa nr 1 we Wrześni
  3. Szkoła Podstawowa nr 3 w Luboniu
  4. Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
  5. Zespół Szkół Technicznych w Krotoszynie
  6. Szkoła Podstawowa w Kleszczewie
  7. Szkoła Podstawowa w Pobiedziskach

Uczniowie i uczennice wzięli udział w warsztatach nt. starości, tak by przybliżyć młodym odbiorcom proces starzenia się ludzi i wynikające z tego względu zmiany biologiczne, społeczne i psychologiczne. Ponadto aby lepiej zrozumieć osoby starsze i docenić ich aktywność w wieku senioralnym przybliżone zostały choroby wieku senioralnego oraz ograniczenia pojawiające się wraz z wiekiem. 

Następnie przed każdą z 7 grup szkolnych wolontariuszy i wolontariuszek postawione zostało zadanie zrealizowania szkolnej kampanii społecznej zwiększającej świadomość nt. starości, propagującej akceptację, szacunek i empatię wobec seniorów i seniorek, podkreślając ich doświadczenie (np. możliwy mentoring) oraz zachęcającej do działań międzypokoleniowych.  Zadaniem grup było zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie kampanii na terenie swoich szkół. Pomysły uczniów i uczennic na formy przekazu były różne: w jednej z zaangażowanych szkół dzieci zadały swoim babciom i dziadkom pytania z filmu stowrzonego przez pomysłodawcę. Następnie umieścili odpowiedzi na plakatach, które wywiesili na szkolnych korytarzach promując pozytywny wizerunek osób starszych. Innym z pomysłów było tworzenie gazetek na temat aktywności osób starszych, artykułów na stronie internetowej szkół, plakatów, a nawet pogadanki o aktywności wieku senioralnego, do których zaangażowani uczniowie i uczennice, włączali społecznością szkolną. Dzięki temu dzieci i młodzież uczestnicząca w projekcie mogła wykorzystać wcześniej zdobytą na warsztatach wiedzę w praktyce, rozwijając swoją kreatywność i pomysłowość oraz budując zgranie, wszechstronność i współpracę.

Senior w kapeluszu pozujący z gitarą

ZYGMUNT „Zawsze lubiłem śpiewać i tańczyć. Ostatnio zaliczyłem kurs tanga argentyńskiego”

 

Zachęcamy do śledzenia naszych sociali FB: https://www.facebook.com/centrumcreo oraz INSTAGRAM: https://www.instagram.com/stowarzyszenie.creo/

--

Projekt współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.