W ramach działań założono działania sprzyjające wzbudzeniu zainteresowania aktywnościami podejmowanymi w wieku senioralnym oraz przyczyniających się do zmiany stereotypowych wyobrażeń na temat starości w świadomości społecznej.

STARszaki - co kryje się za tym hasłem?

Nazwa kampanii społecznej CREO ma przyciągnąć uwagę i zaskoczyć odbiorców. Poprzez wyróżnienie czterech pierwszych liter nawiązaliśmy do słowa STAR (ang. star, czyli gwiazda) by pokreślić wyjątkowość osób w wieku senioralnym. W kampanii wzięło udział 7 seniorów i seniorek, którzy zostali Ambasadorami i Ambasadorkami kampanii. Nasze gwiazdy i pokazują odbiorcom, że w wieku senioralnym można być aktywnym i spełniać się życiowo.

STEFANIA „Do mnie starość jeszcze nie przyszła. Ja mam dopiero 72 lata!”

Ambasadorka MARIA S. „Takie mam szalone czasem pomysły. Łamię stereotypy, konwenanse. Czasem mnie za to krytykują, ale ja się tym nie przejmuję.”

Pytania od dzieciaków - jak poradzili sobie nasi Ambasadorzy i Ambasadorki??

Scenariusz filmu edukacyjnego zaprojektowaliśmy w ciekawej formie wywiadu między dziećmi, a seniorami. Ambasadorzy i Ambasadorki odpowiadali na następujące pytania:

  1. Jakie są Twoje pasje, hobby?
  2. Czy nudzisz się cały dzień? Jeśli nie to co robisz?
  3. Co lubisz w młodych ludziach/u młodzieży?
  4. Czy spełniłeś/łaś kiedyś jakieś swoje marzenie? Co to było?
  5. W byciu seniorem/seniorką najbardziej lubię …?
  6. Gdybyś był superbohaterem/superbohaterką, jakie by były Twoje supermoce? Jak byś się nazywał/a?
  7. Jak udało Ci się przeżyć młodość bez Internetu i smartfona?
  8. Kiedy zaczyna się starość?

Jesteście ciekawi jak sobie poradzili: Maria, Gizela, Stefania, Maria, Jan, Zygmunt i Julisz? :)

CREO – kampania społeczna ważnym elementem edukacji

Aby wzmocnić siłę przekazu w młodszej grupie odbiorców włączyliśmy w projekt 7 szkół z Wielkopolski:

  1. Szkoła Podstawowa w Racocie
  2. Szkoła Podstawowa nr 1 we Wrześni
  3. Szkoła Podstawowa nr 3 w Luboniu
  4. Szkoła Podstawowa nr 3 w Szamotułach
  5. Zespół Szkół Technicznych w Krotoszynie
  6. Szkoła Podstawowa w Kleszczewie
  7. Szkoła Podstawowa w Pobiedziskach

Uczniowie i uczennice wzięli udział w warsztatach nt. starości, tak by przybliżyć młodym odbiorcom proces starzenia się ludzi i wynikające z tego względu zmiany biologiczne, społeczne i psychologiczne. Ponadto aby lepiej zrozumieć osoby starsze i docenić ich aktywność w wieku senioralnym przybliżone zostały choroby wieku senioralnego oraz ograniczenia pojawiające się wraz z wiekiem. 

Następnie przed każdą z 7 grup szkolnych wolontariuszy i wolontariuszek postawione zostało zadanie zrealizowania szkolnej kampanii społecznej zwiększającej świadomość nt. starości, propagującej akceptację, szacunek i empatię wobec seniorów i seniorek, podkreślając ich doświadczenie (np. możliwy mentoring) oraz zachęcającej do działań międzypokoleniowych.  Zadaniem grup było zaplanowanie, przygotowanie i przeprowadzenie kampanii na terenie swoich szkół. Pomysły uczniów i uczennic na formy przekazu były różne: w jednej z zaangażowanych szkół dzieci zadały swoim babciom i dziadkom pytania z filmu stowrzonego przez pomysłodawcę. Następnie umieścili odpowiedzi na plakatach, które wywiesili na szkolnych korytarzach promując pozytywny wizerunek osób starszych. Innym z pomysłów było tworzenie gazetek na temat aktywności osób starszych, artykułów na stronie internetowej szkół, plakatów, a nawet pogadanki o aktywności wieku senioralnego, do których zaangażowani uczniowie i uczennice, włączali społecznością szkolną. Dzięki temu dzieci i młodzież uczestnicząca w projekcie mogła wykorzystać wcześniej zdobytą na warsztatach wiedzę w praktyce, rozwijając swoją kreatywność i pomysłowość oraz budując zgranie, wszechstronność i współpracę.

ZYGMUNT „Zawsze lubiłem śpiewać i tańczyć. Ostatnio zaliczyłem kurs tanga argentyńskiego”

 

Zachęcamy do śledzenia naszych sociali FB: https://www.facebook.com/centrumcreo oraz INSTAGRAM: https://www.instagram.com/stowarzyszenie.creo/

--

Projekt współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego.